Rundtidanmark-flag

bjoernoe-vandretur
Vandretur på Bjørnø

Ø-Rejseberetning - Bjørnø

Efter et par timers kørsel fra København, nåede Alfred & jeg Bjørnø færgen. Det var ikke noget problem at finde P-plads, da det var udenfor sæsonen.

Vi stilte os i den korte kø, og kom med med det samme!

Sejlturen tager de 17 min, og det var en dejlig stille dag, så ingen bølger og vippen. På den lille færge fandt vi Ø-pas skrabet, hvilket vi jo er rigtig glade for at samle på.
Ved ankomst gik vi ind mod land, og fandt Bjørnø´s kort og informationsskilt lige da vi kom ind på land. Her stod vi lidt for at få et overblik over øen.

Vi begyndte at gå mod øst. Her er en grusvej, der bugter sig så fint, hvorpå udsigten skiftede hele tiden. Vi må indrømme, at en bil kom forbi og for sjov tomlede jeg. Bilen stoppede, og vi fik et lift hen til husene ude ved Odden. Vi fik os en god snak med chaufføren, som var en fyr, der havde arvet et af husene fra sin far. Han var virkelig sød, og gav os mange tips omkring Bjørnø.

Herfra fulgte vi den gule pil rundt på Odden. Den førte os hen over og op ad en skråning, hvor vi fik en smuk udsigt over Oddens spids, samt havet omkring Bjørnø.

Herfra startede vi sydkyststrækningen, altså stien hele vejen fra syd mod nordspidsen. Dette er en trampesti, og er meget ujævn og kuperet. Her er nogen fine skrænter, hvor man kan både se langt udover vand, men også det bakkerne på Bjørnø. På denne sti kommer du også til Bjørnø´s fyr, dette fortæller sejlerne hvor de befinder sig i mørket. På denne sti, fik Alfred frit løb, for ham er det en fest at løbe ned ad bakke. (se fotos) Skrænterne var utrolig fine, og vi fik endda eftermiddagssol på dem, så de fik et flot gult skær.

Vi kom også forbi en masse vinranker. De stod virkelig flot og solen gav dem et meget sydeuropæisk blik for øjet.

Oppe i den nordlige del fandt vi Vingårdsvejen, som er en fin markvej. Denne fulgte vi mod ind mod byen. Her var virkelige fine solsikker og andre blomster i siderne.

Vi gik en tur gennem Bjørnø By. Forbi de fine bindingsværkshuse og beboerhuset, samt høns og en kæmpe hæk man kunne gå igennem. Hele byen er utrolig velholdt, virkelig skøn Ø-idyl!

Da vi kom ned til vandet igen, gik vi nordpå ad Vestkyststrækningen på en grussti. Her kom vi bla. forbi Frihedsgudinden og Club Alcatraz, samt det fineste Orangeri, som ligger en smule oppe, med den fineste hav udsigt mod Fyn og Faaborg.
Her finder man også et skilt til en naturiststrand længere ude mod digerne.

Herfra gik vi lidt længere mod nord og nød Bjørnø´s smukke udsigt og natur med de fineste blomster.

Herfra gik vi igen tilbage til landingsbroen, da det var tid til at tage færgen tilbage. Denne vandretur vi var ude på tog ca. 2,5 timer. Dette er med stop her og der, så i rask tempo havde man nok kunne nå lidt mere.

Vi kunne godt have brugt et par timer mere, på Bjørnø, der var helt klar flere ting at se og gøre end hvad vi nåede. Jeg vil klart anbefale en hel dag eller endda overnatning 🙂

bjoernoe-hygge
Hyggeligt hus ved kysten på Bjørnø