Rundtidanmark-flag

omoe-raadyr-albino
Albino rådyr på Omø

Ø-Rejseberetning - Omø

Omø har været besøgt 2 gange.
Ølejr tilbage i 2013 med Alfred, og så her i januar 2021.
To forskellige oplevelser af samme ø, en sommertur med en 1,5 årig dreng, kontra en vinter familietur med min kæreste, og vores tilsammen 3 drenge.

Beretningen her er fra januar 2021.

Vi var så heldige at få lov at låne et hus af de sødeste mennesker. Vi fik bestilt færge, og kørte fra København mod Stigsnæs en dag, hvor sneen ankom til Sjælland.

Da vi ankom til Stignæs færgehavn var der en hård kold vind. Vi kunne godt mærke at vinden tog til da vi kom ud på havet, samt det var tydeligt at se at vi skulle igennem nogen hårde skyer.
Da vi kom rundt om Omø´s nordspids tiltog vinden yderligere, og færgen begyndte at gynge fhv. meget. Da færgen skulle ind i havnen, kunne besætningen godt mærke at motoren på færgen ikke var stor nok til at holde vinden. Vi lå i 15 minutters tid 100-200 m fra, hvor vi drejede rundt for at bevare kontrollen. Besætningen mente det var for risikabelt at prøve at sejle ind i havnen, så de besluttede at vi skulle sejle tilbage til Stigsnæs.

Så stod vi der, kl 17 i lock down corona tid. Booking.com havde heldigvis stadig åbent, så lynhurtigt fik vi booket et værelse i Boeslunde. Vi tænkte, at hvis vi kørte tilbage til København, var det svært at komme afsted næste morgen.

Vi ankom næste dag kl 9.45 i Stignæs, besætningen kunne huske os, så vi fik lov at køre ind på færgen igen, og bruge billetten fra dagen inden.
Sejlturen var utrolig stille og rolig denne gang, og der var ingen problemer med at sejle ind i Omø Havn denne gang.

Vejret var solrigt da vi ankom til Omø, så vi startede med at køre til venstre fra færgen, nordpå ad Revvej, henad Horsekærsvej, og hen til Østermarksvej, og helt ud til spidsen. Vi gik ud til Revspidsen. Her slå Smålandsfarvandet sammen med Omø Sund og danner Omø Skagen.
Herfra kørte vi tilbage af Revvej/Østermarksvej, hen til udsigten af Skaovbakken. Herfra kunne man se søen, og hele vejen ned af Omøs østkyst.
Nede ved Omø Sø drejede vi til venstre ud af Dragesvej. På engene her, går fine bisonokser. Dem snakkede vi en del med 😉

Herfra kørte fulgte vi vejen og kørte ind til Omø By. Vi kørte hurtigt en lille runde i byen, og fandt derefter vores hus.

Fra vores hus kunne man se fyret, så det var selvfølgelig derud vi skulle som det første. Vi fulgte Fyrvej rundt om Mosen, og ud på Gåseværksvej. Herfra var der strand over mod Langeland og Fyn, og direkte vej til Omø Fyr.
Fyret er så fint, især med vintereftermiddagssol på det. Den gule farve stod smukt. Vi studerede fyret til mindste detalje, gik lidt tilbage, og fandt så stien hen mod stranden på den anden side af fyret. Her gik vi og kiggede efter forskellige natur ting. Fandt ord og sjove vendinger, det var jo hjemmeskole tur!

Vi kom ned til et sommerhus område, som vi gik op igennem, for at finde Ørevej. Lige da vi fandt Ørevej, kiggede vi mod nord, og 4-5 rådyr. Drengene var imponeret!
Vi gik langs Ørevej tilbage til Omø By. Her gik vi forbi vejen til Omø Ø-lejr område, Vejen til *Den lille Gårdbutik* Hos Marlenes, en vindmølle og nogen får lige inden vi igen var tilbage i Omø By.

Vi trak den sidste solstråle ud af dagen, og gik Omø By rundt. Her er de smukkeste bindingsværkhuse, et skønt gadekær, Omø kirke, Omø skole og en købmand. Vores besøg var jo i januar, så det var begrænset med liv, men det var nemt at forestille sig en skøn idylisk stemning, når det bliver lidt varmere, for der var flere borde og bænke omkring i byen. Vi fandt en bod, hvor vi købte friske æg (som smagte yderst lækkert som blødkogte).

Dagen efter besøgte vi Omø havn, som også hedder Omø Kirkehavn. Her er den fedeste legeplads, som vores 9, 9 og 7 årig var yderst tilfredse med. Den er helt ny, og indeholder udfordringer til både børn og voksne. Her i havnen er også et fiskerliv. Her er bla. et røgeri, campingplads og kiosk.
Vi gik mod vest fra havnen, og kom til Restaurant Perlen. Den havde desværre ikke åbent pga sæsonen, men det var tydeligt at se dens lækre udsigt. Her var også hytter og minigolf.
Herfra kørte vi tilbage til Omø By, og fandt skolen. Her er også en legeplads og boldbane.

Vores dage på Omø var virkelig dejlige, især tiltrængt at komme lidt *ud på tur* i en januar-corona tid. Dagene gik alt for hurtigt. Omø er bestemt en ø vi godt kunne tage tilbage til, selv i januar var den hyglig.

omoe-mosen
Mosen på Omø
omoe-fyr-strand
Omø fyr og strand i Storebælt