Ø-Rejseberetning // Hindø

hindoe-vandregruppe
Dagens vandregruppe på Hindø

Vandretur på Hindø – sidst i januar 2021

Vi (Anders, Alfred, Eskild og Viggo) kørte fra Vesterhavet, for at gå en tur på Hindø.
Vi kørte ned af Agersbækvej fra Hee, og ned til hvor broen starter. Her er en lille P-plads, hvor der er plads til et par biler. Her er også opsat en planche, så man lige kan få nogen informationer om Hindø.

Vi gik ud på broen, samtidig med en fisker netop sejlede ind til broens start. Drengene blev nysgerrige og gik nærmere for at se om han havde fanget noget. Vi snakkede med ham, og han fortalte at hans fisk var aborre, skaller og smelt. Anders kendte fiskene og tog en smelt op til vores næser – den lugtede af agurk!

Vi fortsatte ud af broen, og opdagede hurtigt at broen var isglat og vi besluttede, at vi hellere måtte gå på midten, så vi ikke pludselig endte i vandet!

Broen førte os ind til rørskoven, som man skal gå igennem for at komme helt ind på Hindø. Denne tur blev foretaget i næsten løb, da drengene kæmpede om at komme først hen til næste vandpyt med is på. Flere steder var de lange isglideflader. Forenden kom vi op til det tidligere dambrug / kanal, hvorfra vi fortsatte forbi huset og gik til højre. Her starter stien på den nordlige del af Hindø. Herfra kan man se nordpå til Stadil Kirke og mod vest sømærket på Husby Klit. Vejret var fint, så vi vandrede afsted på stien, og så diverse fugle, fx. svaner.
Vi så også en masse huller i strandengene, dem antog vi var rævehuller. Her kunne vi kigge ind i dem, og spottede en stor sommerfugl, ret overraskende når man tager årstiden i mende.

Vi fortsatte helt ud på østpå, hvor øen drejer ned sydpå. Her gik vi og kiggede begge veje, både ud mod vandet, samt ind på skoven.

Vi havde helt klart ikke det rigtige fodtøj på. Især ikke Anders, og engen var drivvåd. Vi måtte desværre opgive at gå hele vejen rundt, hvor der ellers stod heste og får. Vi måtte snyde ind mod skoven, hvor vi fandt en lille sti vi kunne følge, hvor vi gik forbi gården og laden. Vi er lidt bange for det ikke var iorden (undskyld ejer) – så går I på ø-besøg på Hindø – HUSK ORDENTLIG FODTØJ.

Vi fandt tilbage ud på stien ca. midt på Hindø igen. Her var der nogen nåletræer langs stien. Disse var helt forblæste fra vest. De stod sjovt og fint, som om en føntørrer var påvej til at blæse dem omkuld.

Vi kom hen til huset, gik over kanalen, hvor vi stoppede da der var is på. Drengene lege med isflagerne i en del tid.
Herfra gik vi igennem rørskoven og hen til broen og over.

Hindø var en god tur – kan anbefales, hvis man er til natur og ro.