Rundtidanmark-flag

Mandoe-traktor-tur
Traktor tur gennem Vadehavet til Mandø

Ø-Rejseberetning - Mandø

Efter et par timers bil kørsel ankom vi til P-pladsen ved Vadehavscenteret. Det skulle blive godt med en masse frisk luft i hovedet ud til Mandø.

Vi fik en god plads bagerst på traktor vognen, hvor vi havde god udsigt.

Vi kørte afsted mod havet, ud til Aakandevej, forbi græssende køer og til højre hen mod Låningsvejen. Vi kørte op over diget og afsted mod Mandø. På vejen ud af Låningsvejen mødte vi adskillige personbiler, der selv var hoppet ud i turen til og fra Mandø.

Da vi kom til Mandø kørte vi over diget og ind på Annelbankevej. Traktor bussen fortsætter forbi marker, lidt huse og hen forbi møllen, og hen til busholdepladsen ved Brugsen. Ved Brugsen er der et stort kort, hvor vi orientere os. Her var også en masse anden info om øen. Da vores drenge har Ø-pas, tænkte vi at det måtte vi hellere finde som noget af det første, så det ikke blev glemt. Vi spurgte efter det inde i Brugsen, og den søde dame derinde havde det. Vi fik skrabet alle passene, fik en mad på bordene udenfor og var så klar til at gå på opdagelse. Vi besluttede os for en rute.

Vi gik tilbage af Mandøbyvej, hvor vi bla. passerede Mandø Museum, hvor der var en fin lille udstilling omkring fiskeri mm., vi så flere små loppemarkeder omkring folks huse hen til den smukke møllen. Ved møllen gik vi over diget og ned til havet. Det var tydeligt at se stierne. Derfra gik vi syd over, hvor vi bla. gik forbi nogen geder, der var indhegnet og havde et gammelt skib som læ. Vi fortsatte til stormsøjlen, og ned til hvor vandet starter. Her stod Mandøpigen. Drengene hoppede op og kiggede på den, spændende for en 6-9 årig. Helt nede ved vandkanten stod vi og kiggede ud over Koresand.
Drengene besluttede sig til at tage skoene af, smøre bukserne op og vandre afsted. Drengene synes det var utrolig spændende og kiggede godt efter hvad havbunden havde at byde på. Efter en times tid kom de tilbage, de ville gerne være gået længere ud, men vi skulle nå bussen hjem igen. Vi gik tilbage forbi stormsøjlen, over diget, og hen til Redningsstationen. Derinde var der en fin historisk udstilling om Mandøs historie. Lige der var også en café, hvor det blev til en is, og lige derved var en super fed legeplads, Villums legeplads. Alle 3 drenge havde en fest der.

Omkring kl 14 var vi klar til at tage mod fastlandet igen. Vi kørte afsted mod diget, ud på Låningsvejen og hen til fastlandet og over diget igen.

Skøn tur i naturens navn!