Rundtidanmark-flag

Sejerø

sejeroe-nordvest-kysten
Sten strand på Sejerøs nordvest kyst
sejeroe-brombaer
Brombær på Sejerø
sejeroe-badebro
Sejerø badebro

Ø-Rejseberetning - Sejerø

Vi kom frem til Sejerø færgen ved havnen i Havnsø ca. 30 min før afgang omkring kl. 10.

Det var en ret blæsende dag – 15 ms, så vi var forberedt på høj gang på den time det tog at komme ud til Sejerø. Så for ærlighedens skyld, må vi hellere fortælle, at mange havde en hård tur!

Vi ankom og gik fra færgen op ad Brovej langsomt – vi skulle lige komme os efter sejlturen! Vi kom op til Sejerby, hvor vi gik bagom forbi gadekæret, og derfra til venstre af Sejerbyvej, forbi de fine huse og op til Brugsen. Herfra gik vi ned ad Fribrøndsvej, hvor vi et stykke nede af plukkede brombær, fra nogen buske helt ude til vejen. Vi gik videre, og kom til Sejerøvej og drejede ned der hen forbi campingpladsen. Videre til Ankervej, ned der, forbi en gård, og ned ad Lejlighedsvej, med kurs mod vandet. Her starter et sommerhusområde og inden Lejlighedsvej drejer, kan man se en sti, vi gik ud på den, og over et åbent område og så kom vi til stranden. En strand med mange sten, men så smukt vand. Herovre på nord-østsiden af Sejerø var der meget læ. Vi sad og nød vores madpakke på nogen store sten, og nød at se på vandet. Alfred fik smidt en masse smutkast, som han har trænet ivrigt på alle ø turene her i sommeren.

Vi fortsatte et lille stykke op ad kysten, inden vi gik ind til sommerhus området igen, og tilbage til Ankervej. Vi gik tilbage til Sejerøvej og fulgte den en godt stykke vej, hvor der var marker på begge sider. Vi kom hen til Nordby skiltet og gik videre stadig af Sejerøvej, hvor en del huse var på hver side. Vi vendte om ca. 500 m ned, og gik retur til Nordbyvej. På dette hjørne er der boldbaner, og bakker man kan løbe op og ned ad. Skolen og Børnehuset ligger lige ved. Herfra gik vi op mod Sejerby igen, og igennem byen, hen til Brugsen for at købe en is. Herfra fortsatte vi hen til Sejerø Kirke. En fin kirke, hvor der var den fineste udsigt fra. Fra kirken gik vi videre ud af Mastrupvej og hen til Tyvsbjerg. Herfra er der den smukkeste udsigt over bugten og ned til havnen. Her er en bænk hvor vi sad, bare for at kigge udover havet og havnen.

Vi tog stien, så vi kom ned på stranden , her var det lidt råt, pga vinden. Den havde dog lagt sig lidt, hvilket vi var glade for ifht. sejlturen.
Lige inden færgelejet er der en badebro, den gør det nemt at bade i et ellers lidt råt miljø.

Vi kunne heldigvis nå en tur hen til fiskeri og lystbådehavnen. Her er et dejligt fint ø-idyl miljø. Forskellige boder, café og loppemarkeder.

Det blev derefter tid til at tage færgen retur til Havnsø – Heldigvis gik turen fint hjem, hvor ingen blev søsyge 🙂

En dag på gåben er ok, men vi ville gerne have været helt ude ved fyret i nord, og revet i syd. Næste gang bliver det på cykel eller med bil!