Rundtidanmark-flag

skaroe-kunst
Skarø Kunst

Ø-Rejseberetning - Skarø

Skarø var første ø i rundturen Svendborg – Skarø – Drejø – Svendborg.

Det var *bare* Alfred og jeg på tur. Heldigvis er Alfred helt vildt med at besøge øer, så vi hygger os vældigt.
Sejlturen var stille og rolig, og tog de lovede 30 min. Vi gik i land og ind af Skarø Brovej, der fører os ind mod Skarø by. Vi gjorde allerede stop ved havnens hus, da vi som sædvanlig lige skulle have styr på Ø-passe skrabet – til os begge 😉

Omkring 50 m fra havnen spotter Alfred et par fodboldmål, han er lidt fascineret af den, for den er trekantet.
Vi går videre og kommer forbi først teltpladsen og så café Sommersild. Der ser hyggeligt ud, og vi ærgre os lidt over at vi ikke skal overnatte på Skarø.
Vejret var dansk sommervejr, så regnen kom og gik, og den kom netop, da vi kom ind i det *store* kryds på Skarø, hvor vejene Skarø Brovej, Østerhovedvej og og Alhoved vej mødes. Her ligger netop også Skarø Is, så det var en god *undskyldning* for at kalde det is-tid. Vi gik ind i Bistroen og valgte et lækker mix af 2-3 kugler. Isen nød vi i nogen lokaler lige ved, hvor der også var loppesalg. Vi studere tingene nøje, mens regnen silede.

Vi fortsatte ud af Østerhovedvej. Her gik vi bla. forbi Skarø Brandstation, hvor der bla. står en stor vandbeholder udenfor i flot rød. Vi gik forbi en lille vejbod, hvor der var lidt friske kartofler og æg. Vi fortsatte til Butik No. 7, hvor vi snusede lidt rundt og så den fine kunst og hjemmelavede flasker med Skarø Dram, som indeholder honning og citron. Videre kom vi til Skarø Apotekerhave. Her snusede vi rundt og så på urter. Skøn have, som helt klart er et besøg værd.

Herfra gik vi helt ud til vandet med Østerhovedvej. Vi stod lidt og fortsatte derefter til højre af Kalveløkke. På et tidspunkt kunne vi derfra gå langs en af markerne og endte ved Skarø Kirke, som ligger på Søndre Stænge. Selve kirken var desværre lukket pga. Corona, så vi nøjedes med en rundtur på kirkegården.

Vi gik fra kirken i retning ind mod Skarø By, og kort inden drejede vi mod vest af Alhoved vej, som førte os helt ud vest på, hvor der er en dejlig strand. Vejret var ikke lige til en badetur, men lækkert var der. Vi gik samme vej tilbage mod Skarø By, og igennem den og tilbage til havnen.

Jeg vil anbefale at man har mere tid end vi havde, hvis det stod til mig skulle vi mindst have haft en hel dag på Skarø, eller en mini ferie.