Rundtidanmark-flag

endelave-skilt
Velkommen til Endelave skilt
endelave-syltetoej
Endelave syltetøj og plukselv blomster
endelave-skilt
Farvel og tak til Endelave

Ø-Rejseberetning - Endelave

Vi vågnede op på Hjarnø, tog færgen over til Snaptun, klar til at opleve endnu en ø.

Sejlturen ud til Endelave tog lidt over en time. Den brugte vi på at finde Øpas skrabe mærket på færgen og læse lidt om øen.

Da vi ankom, orienterede vi os og besluttede at gå den lille af kanino vandreturene. En ca. 3 km lang tur, hvor vi startede med at gå ud øst på, ad Kongevejen indtil Endelave Strandvej. Vi fortsatte af den med udsigt til vandet, forbi campingpladsen og videre. Vi kom ud hvor der var marker til højre og vandet til venstre.
Vejret var heldigvis med os, solen skinnede og humøret var højt. Vi begyndte alle at gå i det mode *hvem ser en kanin først* konkurrence. Drengene mente de så én flere gange, men det var bare sten, planter eller fugle. På et tidspunkt kommer Kongevejen til højre, og hvis man går lidt længere ad Strandevejen kommer der et fugletårn. Der stod vi en del tid og spejdede efter kaniner derfra. Ingen held. Vi gik tilbage til Kongevejen og ind på øen. Vores drenge er fhv. gode til at gå hvis vi finder på små-lege imens. Men det var ikke rigtig nødvendigt, da emnet kaniner var emne nok idag.

Vi kom op for enden hvor Endelave Fisk ligger, her var et liv og lidt mennesker der nød sommerdagen. Vi gik til venstre oppe på Kongevejen og fortsatte hen til Madpakkehuset for at spise vores madpakker. Her var et læ hus, borde, samt vand og toilet. Der var også sat nogen jern kaniner op. Hvilket vi grinede en del over, for så havde vi jo set kaniner på Endelave! Vi besluttede os til at gå tilbage til Endelave by langs Kongevejen. Her var der flere små loppeboder, hvilket er et hit for os. Vi elsker at se hvad andre folk gerne vil sælge. Vi har i løbet af sommeren fundet meget guld sådanne steder.
Vi kom forbi Brugsen, og virkelig fine gamle huse. Vi kom hen til havnen og opad Søndermølle. Her var flere små boder udenfor huse. Her fik drengene bla. handlet hybenmarmelade. Vi fortsatte ud mod Endelave Lægeurtehave. Ved skiltet ned til Lægeurtehaven var der en fint område hvor en skilt prydede, plukselv blomster. Det var vi ret vilde med, og plukkede lidt. Vi gik ned mod haven og Café OS, samt deres lille butik. Drengene elsker planter der dufter, så vi brugte en del tid der. Vi var også inde i butikken, hvor der var en masse ting som var lokale. Kan varmt anbefale denne butik et besøg.

Herfra gik vi tilbage mod havnen. Vi gik ud ad molen mod færgen. På vejen er Endelave Havnecafé, hvor vi afsluttede med en dejlig is. Her var hyggelige lokaler, med en masse forskellige rum, samt minigolf. Endelave var en dejlig dagstur, hvor man sagtens kunne have været et par dage eller mere.

endelave-cafe-os-laegeurtehaven
Café OS, ved Endelave Lægeurtehave
endelave-kaninier
Endelave har massere af kaniner, her ses en af jern!