Rundtidanmark-flag

fejoe-aebler
Æbler på Fejø

Ø-Rejseberetning - Fejø

Anders og jeg tog bilen og kørte syd på fra København. Vi nåede færgen tidligt på formiddagen.
Det var sidst i september 2020, og det var overraskende godt vejr. Vi sad ude på dækket og nød det skønne solskin og helt rolige vejr!

Vi ankom til Vesterby Havn. Jeg havde selv cykel med, men vi skulle leje en til Anders. Det gik nemt og smertefrit ovre ved Mølle-cykler i et rødt skur.

Vi cyklede afsted ad Herredsvej, hvor vi hurtigt kom forbi Ro Natur Camp stenen i vejkanten, og videre hen forbi Genforenings Stenen i Vesterby. Her svingede vejen, og på et tidspunkt deler vejen sig, hvor man kan køre til Skalø eller videre ind på Fejø. Vi fortsatte videre ind på øen ad Herredsvej, hvor vi kørte forbi kroer og restauranter og smukke haver helt ud til vejen. Der var stadig en masse blomster rundt omkring. Vi nåede til Østerby hvor Let-køb ligger. Her stoppede vi lige og fik købt noget at drikke. Dagen var varm, og især når man cyklede.

Vi drejede ned ad Slettervej, hvor der var flere gårde med butikker, vildt hyggeligt. Videre forbi Fejø Cider og helt ud til stranden *Sletteren*, hvor bla. også Holgers Plads er. Her er også en badebro – skønt sted – vi hoppede næsten i vandet! Vi fik lidt mad i os på nogen borde & stole der. Derefter gik turen tilbage mod Østerby.

Herfra cyklede vi ned til Dybvig Havn. Vildt hyggeligt sted. Her er mulighed for at købe lidt mad og drikke. Bagved der, er der teltpladsen med et shelter med den lækreste udsigt til havet. På vejen derned kørte vi forbi Fejø Marmelade og loppemarked. Her er også offentlige toiletter i havnen.

Vi havde desværre en stram tidsplan inden færgen gik retur, så vi drønede tilbage til Østerby og hen til Storemosevej, i retning af Vesterby. Her drejede vi ned til venstre, og kom bla. forbi Pasta Principato. Vi fortsatte ned forbi kirken, som ligger vildt smukt, med udsigt til havet. Vi fortsatte ad Storemosevej til højre i svinget. Her kom der massere af æbletræer på rækker – Så smukt!
Lidt stykke oppe ad vejen så vi at de var igang med at høste æblerne. Vi stoppede, og jeg tog en masse billeder. Dem der arbejdede virkede flinke – det hele var total ø-idyl!

Vi cyklede videre og kom til Hideaway. Her stod de flotteste vinranker. Lyset var helt perfekt, sensommer sol! Endnu mere ø-idyl!

Vi cyklede op til Herredsvej, og til venstre og ned til Vesterby Havn.

Anders afleverede cyklen tilbage i skuret, og vi satte os helt ud til færgelejet, hvor vi nød det sidste af Fejø inden vi skulle tilbage til Kragenæs.

Vi skal helt sikkert tilbage til Fejø – sikke en skøn ø!