Rundtidanmark-flag

hjarnoe-vandretur
Vandretur på Hjarnø
hjarnoe-odden
Aftentur ved Odden på Hjarnø.

Ø-Rejseberetning - Hjarnø

En spontan tur til Hjarnø, blev en mini ferie i en ferie.

Planen var en campingplads omkring Snaptun, da vi derfra havde færgebilletter til en dagstur til Endelave 2 dage senere. Alle campingpladserne omkring Snaptun var dog umiddelbart udsolgte, og pludselig så vi øen Hjarnø og at der var en campingplads. Vi ringede dertil, og der var rigelig med plads til vores telt. Så var det bare om der var ledigt på færgen. Vi havde ikke før taget en færge hvor man ikke kunne booke/købe i forvejen, så vi måtte køre afsted med den usikkerhed.

Ad lidt snørklede veje nåede vi Snaptun, hvor vi kørte direkte ind i køen til Hjarnø færgen. Ca 10 min. senere var vi påvej over Hjarnø Sund. Der var ikke mange mennesker på færgen, det skyldtes nok at det var sidst på eftermiddagen, og en dags gæsterne forlængst var sejlet derover.

Fra færgen kørte vi mod campingpladsen. Vi valgte et af hjørnerne helt ud til markerne, dejlig idylisk!

Til aften gik vi på Café den Gamle Smedie. Her fik vi god servering, lækker mad, samt lidt info af personalet omkring øen.

Næste formiddag besluttede vi os til at gå rundt på øen. Vi startede med at gå øst af Hovedvejen. Vi gik bla. forbi minigolf, madpakkehuset og efterskolen. Vi kom helt ud til Hougårds strand . Her er smukke lerede skrænter, og massere af fine sten. Vi fortsatte sydvest ad stranden hen til engene, og hen til Skibssætningerne. Dette var vores drenge meget interesseret i at læse/høre om, der er en info plade.

Vi fortsatte helt hen til Odden med vandet på den ene side, og lagunen på den anden side. Vi gik over broen hen til kirken, og hen mod havnen ad Østre Kirkevej. I havnen fandt vi Øpas mærket i havnens læhuset. Alle vores drenge har Øpas, og synes det er vildt sjovt at læse om øerne og skrabe ø-mærkerne ind i det.
Vi stod lidt og så på både og på Hjarnø færgen lagde til og sejlede afsted igen. Ud for Snaptun så vi også Endelave færgen sejle ud. Fra havnen tog vi en lille sti langs vandet helt vest på. Her fortsatte vi op til Nordre Strandvej.

Her går man bla gennem hvor træerne står tæt på vejen, og hvor der græsser højlands kvæg på siden mod øst.

For at komme tilbage til campingpladsen skal man vende om og gå langs hovedvejen tilbage. Der var får, samt flere små loppeboder, med ting og spise, så som friske ærter.

Tilbage på campingpladsen købte vi ind til aftensmad i kiosken. Maden lavede vi i køkkenet på campingpladsen, og spiste den ved udendørsborde. På campingpladsen er der god plads til fodbold eller anden leg på den store legeplads og området omkring.

Aftenturen gik igen mod øst på Hovedvejen, forbi madpakkehuset. Denne gang gik vi ned til højre, hvor vejen stadig hedder Hovedvejen. Dernede gik vi forbi et område med vinranker, der så smuk ud i aftenssolen. Vi gik ned forbi Skibssætningerne til stranden igen, hvor aftenens aktivitet var sten stabling og slå smut træning.

Næste morgen tog vi færgen tidligt tilbage til Snaptun, hvor vi havde en sejltur til Endelave fra. Vi kunne sagtens være blevet en dag mere. Der var en dejlig ro over at være ude på Hjarnø. Beboerne var søde og imødekommende.

hjarnoe-aerter
Friske ærter til salg langs vejen på Hjarnø
hjarnoe-fyr
Hjarnø Fyr
hjarnoe-strand-sten
Stenene undersøges på stranden på Hjarnø