Rundtidanmark-flag

nekseloe-vandrestier
Vandrestier på Nekselø

Ø-Rejseberetning - Strynø

Vi havde købt en færgetur til en ukendt ø…

Da sommeren stod til at blive en Danmarks ferie, bestilte jeg færgebilletter til Nekselø. Jeg vidste ingenting om øer inden vi stod på færgen i Havnsø, hvilket var en sjov følelse. På vej over nød Alfred og jeg turen fra færgens dæk. Jo nærmere vi kom, jo mere opmærksom blev jeg på at naturen på øen var virkelig speciel og smuk.
Da vi ramte land på Nekselø, gik vi op til højre, da vi havde besluttet os for at gå mod nordsiden først. Nekselø har kun grusstier, og den mod nord er meget lige meget store højdeforskelle. Så det er op og ned op mod nord. Vi fulgte vejen til højre og snart kan man se skråninger ned mod Sømosen, og lidt vandhuller. Naturen er meget fin og rund, med smukke enge der ligesom flyder rundt. Vi gik derud af indtil det var naturligt at gå ned mod vestkysten. Mens vi gik der, kunne vi se Sejerøfærgen sejle forbi på østsiden af Nekselø.

Vi gik langs kysten helt nede ved vandet nogen hundrede meter (vi kunne se andre gik oppe på skrænten), hvor der blev kylet mange sten i vandet af Alfred. På et tidspunkt kom en sti op af skrænten til syne, og vi begyndte at bestige den. Udsigten var utrolig fin helt oppe fra, og igen, jeg havde ingen idé om øen, og den tog mig med storm. Oppe fra toppen kan man følge snoningen af vestkysten ned mod syd.
Vi fortsatte vandringen oppe på toppen. Igen var terrænet op og ned, men denne gang på en smal sti. Skrænten var fhv. stejl flere steder, så man skal lige holde øje med naturen. Vi fortsatte langt mod syd til vi vendte os om, og så den vej vi var gået. IGEN, helt overvældet over den smukke rå udsigt. Vi satte os et sikkert sted og spiste vores frokost og nød udsigten.

Vi var lidt i tidsmangel, så vi skyndte os videre, og gik lidt ind i landet, hvor vi mødte flere kreaturer, og nød udsigten ned mod sydspidsen. Vi besluttede os, at helt derud måtte vi. Så rask tempo ned på engen mod syd og langs stranden helt ud til den fine sydspids, hvor man tydeligt fornemmer at der er lavvande rundt om og ind mod Sjælland.
Vi nåede sydspidsen og vendte os mod nord – WOW Nekselø lå virkelig smukt helt ude fra. I rask tembo tog vi kysten på østsiden. Her kom vi ind i buskads og Troldskoven. Der er som at gå ind i en virkelig anderledes natur. Den føles vild og levende, sjovt at opleve. Herfra kunne man spejde havnen, hvor færgen lå klar. Der var også et par huse helt ud til vandet langs kysten. Deres udsigt var virkelig vidunderlig.
Vi fortsatte hurtigt videre til havnen og ud på molen.

Nekselø var en virkelig wauw oplevelse for os. Vi kunne godt have brugt et par timer mere derovre.