Danmarks mest brugte Station

Nørreport St. i København

Fakta om Køge Nord Station

  • Stationen blev indviet sammen med København-Ringsted-banen i maj 2019.

  • Broen er udformet som et rør tværs over motorvejen.

  • Den ligger på begge sider af Køge Bugt Motorvejen.

  • Både Stationen og forbindelsesbroen er designet af Cobe, arkitektfirmaet Dissing + Weitling og det rådgivende ingeniørfirma COWI.

noerreport-station
Nørreport St.

Hvor ligger Nørreport St.?

Nørreport er en station i København.
Sammen med Københavns Hovedbanegård er de, de eneste med både metro-, S-Togs, regionaltogs- og fjerntogstrafik.

Stationen der ligger i Indre by har adressen:
Nørre Voldgade 80A, 1358 København

Om Nørreport St.

Nørreport st. er en undergrundsstation, hvilket vil sige, at der ikke er togtrafik i gadeplan.
Fra gaden findes der nedgange til perroner.
Tilbage i 2014 brugte omkring 147.000 personer hver dag Nørreport st. hvilket gjorde den til Danmarks passagermæssigt største station.
Ca. 250.000 personer passerer dagligt stationen enten med tog, metro, bus, bil, på cykel eller som fodgænger.

noerreport-station

mere om Nørreport st…

Nørreport Station, der er en undergrundsstation har to par dobbeltspor med midtliggende perroner til hhv. S-tog og regional-/fjerntog. Disse ligger på langs under Nørre Voldgade, idet de to perroner ligger lidt forskudt i forhold til hinanden.
Metroens to spor går vinkelret under de fire andre spor med station under Frederiksborggade nordvest herfor.
En gangtunnel forbinder metroperronen med de to andre perroner og Frederiksborggades sydøstlige del.

Oppe på gadeplan er der forskellige overdækninger, kiosker, cykelparkering, busstoppesteder, elevatorer og trapper til perronerne. 

Den samlede længde af stationsanlægget for S-tog og fjerntog alene er ca. 400 meter fra Nørregade i den sydlige ende til et stykke efter Gothersgade i den nordlige ende.
Bredden varierer mellem 22 og 32 meter.

Historie
Nørreport
St. er opkaldt efter byporten Nørreport der blev nedrevet i 1857. Denne mindes med en kilometersten på Frederiksborggade ved stationen.
Nørreport St. blev anlagt i forbindelse med Boulevardbanen, der åbnede i 1918. De to vestre jernbanespor blev taget i brug i 1921 til nærtrafik, og indgik fra 1934 i S-banen.

På gadeplan havde Nørreport St. oprindeligt to cirkelrunde bygninger på hver side af Frederiksborggade. Disse blev kaldt *suppeterrinerne*. De rummede billetsalg, ventilationsanlæg og en lille ventesal for sporvognspassagerer. 
Arkitekten for de nybarokke pavilloner var DSB’s overarkitekt Heinrich Wenck. Bygninger blev revet ned i 1932 i forbindelse med en ombygning af stationen til S-togs åbning. Trappenedgangene blev genbrugt. Elementer fra den oprindelige station kunne ses indtil nedrivningen i 2011-2013 ses ved de to trapper til S-togs-perronen. Det var en balustrade med attisk båndslyng ved den sydligste trappe og et par piller bærende kugler ved den nordligste trappe. I 1985 skete der også udvidelser for fjerntrafiksporene i forbindelse med elektrificeringen af Kystbanen.
Den nye station fra 1934 blev tegnet af Wencks efterfølger K.T. Seest.
Stationsnavnet blev her bøjet i neonrør på taget af den funktionalistiske bygning.
I 1980’erne blændede man oprindelige bueåbninger mellem S-togs- og fjerntrafikperronerne, for støjdæmpende paneler.

Metrostationen
I 1990érne blev det besluttet at der skulle metro til Nørreport St.
I foråret 1999 blev man klar over at jordforholdene omkring stationen var mere komplicerede end først antaget. Dog valgte man i 2000 at holde fast, og bygge en dybtliggende tunnel. Man frøs Nørreport ned i de 30 måneder udgravningen stod på. Derved kunne man kunne grave uden at vand og sand kunne strømme væk og ødelægge stationen og de omkringliggende bygninger. I 2002 åbnede Metrostationen og Nørreport fungerede i syv måneder som endestation for metrotogene fra Amager, indtil den næste etape blev taget i brug i maj året efter.

Luftforurening
Ved Regional- og fjerntogsperronen på Nørreport Station er en af de mest luftforurenede steder i Danmark. DSB har i lang tid fået dispensation til at overtræde grænseværdierne for luftforurening. Perronen er smal, mindre end halvdelen af S-togsperronens bredde. De dieseldrevne toge på fjerntogsperronen, var de mest forureningene. De bestod bla. af ultrafine partikler i nanostørrelse. En måling foretaget for Ingeniøren i 2008 viste, at luften på perronerne indeholder omkring 300 mio. ultrafine partikler pr. liter luft. Miljøzonen i Københavns Kommune trådte i kraft i 2008 og omfatter bla. krav om filtre på dieselkøretøjer på vejene, men togtransporten er undtaget for krav om filtre og tidssvarende teknologi.

Ny Nørreport
I 2014 genåbnede Nørreport stations fjerntogsperroner efter en omfattende renovering der havde sikret bedre belysning og udluftning.
Grundet de tidligere dårlige forhold havde DSB i 2000’erne et nyt Nørreport på tegnebordet. Før renoveringen lå stationen mellem to vejbaner. Arbejdet blev estimeret til at vare ca. 5 år og koste mellem en 0,5-1,0 milliarder kr. 

Som et alternativ foreslog daværende overborgmester Ritt Bjerregaard og teknik- og Miljøborgmester Klaus Bondam at erstatte de nuværende stationsbygninger med en nytænkning.

I 2009 blev det bestemt at en igangsættelse af en modernisering, der bla. skulle sikre luftkvaliteten på fjerntogsperronen.
Projektet blev gennemført mellem 2011 og 2014 og indebar, at fjerntogsperronen var lukket i otte måneder.

Der blev udskrevet en arkitektkonkurrence om Ny Nørreport, og i 2011 blev det offentliggjort at arbejdet skulle udføres i en hovedentreprise af et konsortium bestående af Per Aarsleff og E. Pihl & Søn. I gadeplan etableredes en ny stationsforplads, nye stationsbygninger og 2100 cykelparkeringspladser. 

Cobe stod også for plantegningen for Nørreports nye design.
Tegningen var baserede på et flowdiagram,der viste hvilke linjer fodgængere og cyklister bevægede sig i hen over Nørreport.
Diagrammet skabte nogle små *øer* på pladsen, der sjældent blev betrådt af københavnerne. Disse områder brugt til cykelstativer. De runde former fra øerne går igen i stationens tage.

I forbindelse med virkeliggørelsen af Ny Nørreport forsvandt de sidste synlige spor af Heinrich Wencks station, dvs. de to trapper, hvor den vestlige havde balustrader med attisk båndslyng og den nordlige piller med kugler, samt af K.T. Seests station (stationsbygningen af glas).

En trappe til 157 mill. kr fra Metroen til Frederiksborggade blev færdiggjort omkring årsskiftet 2015/2016.
Metroselskabet betalte de 100 mill. kr, mens DSB betalte de 57 mill. kr for at kunne fryse jorden under arbejdet.

Kilde: Wikipedia.

Andre oplevelser i København

De Danske Sukkerfabrikkers tidligere bygning på Christianshavn

De Danske Sukkerfabrikkers tidligere…

– De Danske Sukkerfabrikkers…

Latiner kvarteret / Pisserenden i KBH

Latiner kvarteret / Pisserenden…

Det gamle Nørre Kvarter…

HuskMitNavn kunst i Københavns Lufthavn

HuskMitNavn kunst i Københavns…

– HuskMitNavn Kunst i…

Husmaleri på Nørrebro

Husmaleri på Nørrebro

Hus-facade-maleri på Nørrebro //…

Kongehuset

Kongehuset

Den danske monarks familie…

Christiansborg Slot

Christiansborg Slot

Slottet på Slotsholmen –…

Magasin du Nord

Magasin du Nord

– Magasin er en…

Hotel d’Angleterre

Hotel d’Angleterre

– Hotellet på Kgs.…

Naturpark Amager trappe / Havneslusen Nord

Naturpark Amager trappe /…

– Naturpark Amager trappe…

Englandsparken

Englandsparken

Dejlig grøn park med…

KU.BE Kulturhus

KU.BE Kulturhus

Et arkitekt bygget kulturhus…

Skt. Peders Bageri – Danmarks ældste bageri

Skt. Peders Bageri –…

Danmarks ældste bageri –…

Halloween i Tivoli

Halloween i Tivoli

Efterårs UHYGGE i København…

Teglholmen | Sydhavnen

Teglholmen | Sydhavnen

Et område i Sydhavnen…

Havnebadet Sluseholmen

Havnebadet Sluseholmen

Et badeområde i Sydhavnen…

Karens Minde Aksen

Karens Minde Aksen

I forbindelse med en…

Politigården

Politigården

Politigården – Københavns Politigård…

Kirsebærtræer i København

Kirsebærtræer i København

Find kirsebærtræerne i København…

Banksy på Frederiksberg

Banksy på Frederiksberg

Gammel Kongevej 87 –…

Zinkglobal Skulpturen

Zinkglobal Skulpturen

De arkitekt tegnede kiosker…

Ørsted Haver

Ørsted Haver

Fra øjebæ til arkitektonisk…

Sankt Hans Torv

Sankt Hans Torv

Det tidligere kvægtorv –…

Krystallen

Krystallen

En bæredygtig bygning mht.…

Tuborgflasken

Tuborgflasken

Observationstårnet fra 1888 Tuborgflasken…

Bellahøj Friluftsscene | Amfiteater

Bellahøj Friluftsscene | Amfiteater

Amfiteater – Bellahøj Friluftsscene…

Bavnehøj & Kongens Enghave | Sydhavnen

Bavnehøj & Kongens Enghave…

Vestias baner – hvor…

Georg Carstensens Plads

Georg Carstensens Plads

Pladsen der er en…

Udkigsplatform i Christianshavns Vold

Udkigsplatform i Christianshavns Vold

Platformen ved navn Platform_C…

Frederiksholm Kanal

Frederiksholm Kanal

Hele 4 broer går…

Langelinie Lystbådehavn

Langelinie Lystbådehavn

Havnen tæt på Den…

Tuborg Havn

Tuborg Havn

De arkitekt tegnede kiosker…

Telefonkiosk | Kaffebarer rundt i København

Telefonkiosk | Kaffebarer rundt…

De arkitekt tegnede kiosker…

Søfartsmonumentet – Langelinie

Søfartsmonumentet – Langelinie

Monumentet lige ved Langelinie…

K.B. Hallen

K.B. Hallen

Multiarena på Frederiksberg –…

Grøndal Multicenter

Grøndal Multicenter

Et af Nordeuropas største…

Anker i Nyhavn

Anker i Nyhavn

Til minde om de…

Langelinie Fyr

Langelinie Fyr

Smukt fyr i Københavns…

Bellahøj Husene

Bellahøj Husene

Husene med skøn udsigt…

<strong>Lucia optog i kajak i Københavns Havn</strong>

Lucia optog i kajak…

Oplev flere hundrede kajakker…

Hulgårds Plads

Hulgårds Plads

Pladsen der hænger sammen…

Sankt Annæ Plads

Sankt Annæ Plads

Pladsen med masser af…

Onkel Toms Hytte | Dragehuset

Onkel Toms Hytte |…

Huset der blev opført…

Nymosen

Nymosen

Et naturområde i Gentofte…

Sjælør St. kunst

Sjælør St. kunst

Kunst for at give…

Vor Frue Kirke – København

Vor Frue Kirke –…

Domkirken i Københavns Stift…

Guldberg Plads – Nørrebro

Guldberg Plads – Nørrebro

Plads på indre Nørrebro…

Nordvestparken – Stjerneparken

Nordvestparken – Stjerneparken

Byparker der samler det…

Legepladsen Pipperen i KBH NV

Legepladsen Pipperen i KBH…

Legepladsen med det fineste…

Damhussøen & engen

Damhussøen & engen

Oprindelig en del af…

Charlotte Ammundsens Plads

Charlotte Ammundsens Plads

Pladsen mellem bygninger ved…

Solidaritetshuset

Solidaritetshuset

Huset hvor venstrefløjsorganisationer holder…

Julius Thomsens Plads

Julius Thomsens Plads

En grøn plads på…

Scenen i Enghaveparken

Scenen i Enghaveparken

Pavillonen blev renoveret i…

Folkets Park

Folkets Park

Pladsen ligger i *Den…

Ofelia Plads

Ofelia Plads

Pladsen i Københavns Havn…

Genforeningspladsen

Genforeningspladsen

Pladsen i Københavns Nordvestkvarter…

Kærlighedsøen

Kærlighedsøen

– Kunstværk i Ørestaden…

Kirkeskibet 2450

Kirkeskibet 2450

Husbådeskibet i Københavns Sydhavn…

Hotel Central & Café

Hotel Central & Café

Danmarks mindste hotel Hotel…

BaNanna Park

BaNanna Park

Parken med den sejeste…

Den Gule Mur – Assistens Kirkegård

Den Gule Mur –…

Muren der får Nørrebro…

Kunstværket – De kantede bær, og de glatte glider

Kunstværket – De kantede…

Skulptur ved Den Gule…

Gangbro over Frederiksholms kanal

Gangbro over Frederiksholms kanal

Bro til Slotholmen –…

Dantes Plads – København

Dantes Plads – København

Pladsen lige overfor Glyptoteket…

Lille Helgoland – Amager

Lille Helgoland – Amager

En privat badeanstalt lidt…

Kalvebod Brygge | Bølge

Kalvebod Brygge | Bølge

Dejligt opholdssted ved Københavns…

Sydhavnsskolen

Sydhavnsskolen

En lidt anderledes folkeskole…

Hans Tavsens Park – Nørrebro

Hans Tavsens Park –…

En skøn park på…

Danmarks Nationalbank

Danmarks Nationalbank

De gamle Vandbygningsvæsnets huse…

Vestre Fængsel

Vestre Fængsel

Et fængsel midt i…

HC. Andersen Statuen ved Rådhuspladsen

HC. Andersen Statuen ved…

En af statuerne af…

Riises Landsted / kulturelt sted på Frederiksberg

Riises Landsted / kulturelt…

Det smukke lidt tilbagetrukket…

Skulpturen på Jarmers Plads

Skulpturen på Jarmers Plads

Jarmers Plads´ skulptur –…

Jarmers Tårn

Jarmers Tårn

Tårnruin midt i Københavns…

De kongelige pavilloner ved Nordre Toldbod

De kongelige pavilloner ved…

De kongelige pavilloner –…

Det Ny Teater

Det Ny Teater

Teatret fra 1908 //…

BLOX – Dansk Arkitektur Center

BLOX – Dansk Arkitektur…

Den specielle bygning i…

Havnebussen i København

Havnebussen i København

Sejl gennem Københavns havn…

Gunnars Wille gavlmaleri i Valby

Gunnars Wille gavlmaleri i…

Gavlmalerierne i Valby –…

Holmen

Holmen

Området der rummer flere…

Blomster alléen på Islands Brygge

Blomster alléen på Islands…

Islandsbrygge Brygge Havnepark –…

Elefantporten i Carlsberg By

Elefantporten i Carlsberg By

Carlsberg By´s vartegn –…

Badezone Søndre Refshalebassin

Badezone Søndre Refshalebassin

Et af København Havns…

Rigets Flag

Rigets Flag

Ved Batteri Sixtus står…

Bronzestatuen David

Bronzestatuen David

Statuen foran Den Kongelige…

Den russiske Kirke

Den russiske Kirke

Aleksander Nevskij Kirke –…

The Standard

The Standard

Det lange grønne hus…

Vægmaleri af Hans Scherfig

Vægmaleri af Hans Scherfig

Gavlmaleri på Nørrebro –…

Skydebanegade – Vesterbro

Skydebanegade – Vesterbro

Gaden med de ensartede…

Jagtvej 69

Jagtvej 69

Adressen på Nørrebro hvor…

Enghaveplads

Enghaveplads

Oplev Vesterbro´s hyggelige plads…

Kongeskibet Dannebrog

Kongeskibet Dannebrog

Kongeskibet fra 1931 –…

Rapsmarker

Rapsmarker

De smukke gule marker…

Skuespilhuset

Skuespilhuset

Det smukke hus der…

Kontakt

Kristina Møller
Tlf. 20924059
RundtiDanmark@RundtiDanmark.dk