En af broerne over Lillebælt

Broen fra 1935

Fakta om Den Gamle Lillebæltsbro

  • Den Gamle Lillebæltsbro blev indviet i 1935.

  • Vejen på broen hedder *Vej 161*.

  • Broen går fra Middelfart på Fyn til Snoghøj i Jylland, lige syd for Fredericia.

  •  Der var mellem 2-300 mand ansat til projektet.

  • Det første forslag til en bro kom tilbage i 1899.

den-gamle-lillebaeltsbro
Den Gamle Lillebæltsbro - Fra Fyn til Jylland

Hvor er Den Gamle Lillebæltsbro?

Vejen der kører på Den Gamle Lillebæltsbro hedder: Vej 161.
På Fyn siden går den fra Middelfart bymidte og til Snoghøj på Jyllandssiden. Snoghøj ligger lige syd for Fredericia.

Om Den Gamle Lillebæltsbro

Lillebæltsbroen – der nu også er Den gamle Lillebæltsbro.
Det er en kombineret jernbane- og vejbro, som blev den første faste forbindelse mellem Jylland og Fyn.
Broen blev indviet i 1935.

den-gamle-lillebaeltsbro
den-gamle-lillebaeltsbro
den-gamle-lillebaeltsbro

Fakta om Den Gamle Lillebæltsbro:
– Længde 1178 m.
– Bredde i alt 20,5 m.
– Gennemsejlingshøjde 33 m.
– Gennemsejlingsbredde 220 m.
– Der er 2 spor til tog, cykelstier og fortov.
– Brotype Gitterdragerbro
—-

Det første forslag til en Lillebæltsbro blev fremlagt Rigsdagen i 1899.

Efter 1920 – Genforeningen blev trafikken over Fyn og til Sønderjylland større.
Herefter blev der bevilget penge til at gennemføre jordbundsundersøgelser. 

Efter flere forslag, blev der i 1924 vedtaget en anlægslov i Rigsdagen.

Inden påbegyndelsen var der sket endnu en vækst i biltrafikken, at det var nødvendigt at etablere både tog og kørebane.
I 1927 vedtog man en 6 m. bred kørebane med fortov.

Rejsetiden
Rejsetiden med tog mellem København og Esbjerg faldt med ca. 40 % til 4 timer og 34 min.

Biler og cykler kunne køre frit over broen.
Der skete en yderligere forøgelse af biltrafikken i 1950’erne, hvorefter Den Gamle Lillebæltsbro blev flaskehals.
I 1961-1965 blev biltrafikken fordoblet fra 2,5 til 5 mio. køretøjer om året over Lillebæltsbroen.
På de store feriedage kunne køerne være op mod 20–30 km på begge sider.
Derfor blev det besluttet at endnu en Lillebæltsbro skulle bygges.

Bridgewalking
I 2015 begyndte man med at lave bridgewalking på Den gamle Lillebæltsbro.
Dette kan nu foretages i sommerperioden, dog er der nogen krav som deltagerne skal overholde.
Bla. alderskrav samt at man er fysisk mobil, hensigtmæssigt fodtøj og beklædning osv.
Vandringen foregår ca. 20 m. over vejbanen, dvs. 60 m. over havoverfladen.

Byggeprocessen
Arbejdet på at bygge Lillebæltsbroen startede i 1930.
Her byggede man 4 sænkekasser, som skulle bruges til strømpillerne kunne bygges på.
Disse sænkekasse var på størrelse med en 5-6 etages boligblok. 

Sænkekasserne blev søsat.
Understøtningen blev fjernet, hvorpå kassen kom til at hvile på solide træslæder.
Så kunne de glide på skrå planker, som var smurt ind i brun sæbe.
Fordi sænkekassernes havde en enorme vægt kunne de selv glide ud i Lillebælt.

Da sænkekasserne lå i Lillebælt, skulle de vendes.
Dette blev gjort ved at fylde ballast af sten og vand i dem indtil de tippede og kom til at ligge, så den tidligere bund blev loft.

Efterfølgende blev sænkekasserne sat på grund og dette blev begyndelsen til en bropille på hver sænkekasse.

Når pillen nåede en vis højde, flyttede man den til et dybere sted så man kunne bygge endnu højere.
Dette blev gentaget indtil pillen var så høj, at den ville rage et par meter op over havoverfladen, når sænkekassen blev endeligt placeret.

Kassens kolossale vægt gjorde, at den sank langt ned i bundens ler.
Der blev slået hul i bundpladen og leret blev gravet væk til 4 m. dybde.
Udgravningen blev derefter fyldt op med beton.

I 1934 var alle strømpillerne færdige.
Herefter blev gitterdrageren, der bærer vejbanen, klar til at blive monteret.
Enkelte af delene vejede op til 35 ton.

Lillebæltsbroen blev stort set bygget med håndkraft, alt fra udgravning af ler under strømpillerne til samling og maling af ståloverbygningen.

Hele projektet blev sat igang af statsminister Th. Stauning, for at give arbejde til de mange arbejdsløse i 1930’erne.
Der var ca. 200-300 mand beskæftiget på den.

Den gamle Lillebæltsbro har været en vigtig del af hovedvejen fra Esbjerg til København.
Allerede det første år, efter broen blev indviet, kørte der 533.000 motorkøretøjer over broen. 

Kilde Vejdirektoratet & Wikipedia.

Andre oplevelser omkring Sydjylland & på Fyn

Jels Sø & Søbad

Jels Sø & Søbad

Jels Nedersø – den…

Strib Fyr | Strib Odde Fyr

Strib Fyr | Strib…

Fyret i den nordlige…

Strib Nordenbro

Strib Nordenbro

Det gamle færgeleje ved…

Faaborg | Fåborg

Faaborg | Fåborg

Byen med det smukke…

Svanninge Bakker | Bjerge

Svanninge Bakker | Bjerge

Kirken der ligger mellem…

Tårnet i Svanninge Bakker

Tårnet i Svanninge Bakker

Tårnet med udstilling og…

Nordby Kirke – Samsø

Nordby Kirke – Samsø

Kirken der ligger mellem…

Ørby Kirke – Samsø

Ørby Kirke – Samsø

Kirken med udsigt over…

Nordby – Samsø

Nordby – Samsø

Byen med de mange…

Langør Kirke – Samsø

Langør Kirke – Samsø

Kirken med udsigt over…

Kolby Mølle – Samsø

Kolby Mølle – Samsø

Møllen med gennemkørsel til…

Vesborg Fyr – Samsø

Vesborg Fyr – Samsø

Tidligere var der en…

Issehoved | Nordby Bakker – Samsø

Issehoved | Nordby Bakker…

Den dynamiske sandodde –…

Besser Rev – Samsø

Besser Rev – Samsø

Revet på ydersiden af…

Nordbys Klokketårn

Nordbys Klokketårn

Det gule klokketårn på…

Møllestien – Aarhus

Møllestien – Aarhus

Aarhus´ mest idylliske gade…

Isbjerget – Aarhus

Isbjerget – Aarhus

208 lejligheder med havudsigt…

Ballebjerg udsigtstårn – Samsø

Ballebjerg udsigtstårn – Samsø

Tårnet med panorama udsigt…

Stendysse på Samsø

Stendysse på Samsø

På Samsø er der…

Strandkål

Strandkål

Spis planterne på stranden…

Lupinmarker

Lupinmarker

Staudelupiner til frøavl –…

Rapsmarker

Rapsmarker

De smukke gule marker…

De smukke Anemoner

De smukke Anemoner

Blomsten der præger skovbunden…

Kegnæs – Als

Kegnæs – Als

Halvøen med den naturlige…

Kegnæs Fyr

Kegnæs Fyr

Nyd udsigten over Broagerland,…

Bagenkop – Langeland

Bagenkop – Langeland

Havn med *gamle* fiskerbåde…

Tranekær Slotsmølle – Langeland

Tranekær Slotsmølle – Langeland

Langelands varemærke – den…

Tranekær Slot

Tranekær Slot

Den Brune & Hvide…

Vejlefjordbroen

Vejlefjordbroen

Motorvejen over Vejle Fjord…

Fjordenhus – Vejle

Fjordenhus – Vejle

Oplev et af Olafur…

Sortehusene på StigeØ

Sortehusene på StigeØ

Husene fra start 1900-tallet…

Taksensand Fyr

Taksensand Fyr

Fyret på Als´ østkyst…

Den gamle Redningsstation på Rømø

Den gamle Redningsstation på…

Den fredede Redningsstation på…

Rømø Havn i Havneby

Rømø Havn i Havneby

Havneby samler Nordsøen og…

Pumpestation Nord – Skjern Å

Pumpestation Nord – Skjern…

Pumbestation med udsigt på…

Spang Skjern Å

Spang Skjern Å

Stien & broen ved…

Trækfærgerne over Skjern Å

Trækfærgerne over Skjern Å

Oplev det naturskønne område…

Den Gamle Lillebæltsbro

Den Gamle Lillebæltsbro

En af broerne over…

Jellingestenene

Jellingestenene

Rundestenene ved Jellinge –…

Augustenborg Slot

Augustenborg Slot

Slot på Als –…

Marsktårnet / Tower

Marsktårnet / Tower

Tårnet der snor sig…

Laura & Julian – Trolde i Horsens

Laura & Julian –…

Horsens Trolde – Laura…

Lyngvig Fyr

Lyngvig Fyr

Fyret på den Jyske…

Hans Hulehånd – Trold i Odense

Hans Hulehånd – Trold…

Odense Trolden – Hans…

Lakolk Strand – Rømø

Lakolk Strand – Rømø

Rømøs mest populære strand…

Den Genfundne Bro

Den Genfundne Bro

Broen der lå gemt…

Ribe Domkirke

Ribe Domkirke

Domkirken med 3 tårne…

Bølgen

Bølgen

Den smukke bygning i…

Den spanske trappe

Den spanske trappe

Passagen ned til Kolding…

Bagges Dæmning

Bagges Dæmning

Gå på tværs af…

Koldinghus

Koldinghus

Slottet i Kolding –…

Lakolk Strand

Lakolk Strand

Biltur på Stranden Lakolk…

Rømødæmningen

Rømødæmningen

Dæmningen der forbinder Rømø…

Storebæltsbroen

Storebæltsbroen

Broen der samler Danmark…

Dybbel Mølle på Dybbel Banke

Dybbel Mølle på Dybbel…

Dybbøl Banke – der…

Orangeri / Atelier på Barsø

Orangeri / Atelier på…

Orangeri / Atelier På…

Sømærket ved Husby

Sømærket ved Husby

Historiske sømærker ved Vesterhavet…

Tipperne ved Ringkøbing Fjord

Tipperne ved Ringkøbing Fjord

Fuglereservatet i bunden af…

Jagthytterne ved Tipperne

Jagthytterne ved Tipperne

Oplev Jagthytterne ved Værneengene…

Esehusene ved Nymindegab

Esehusene ved Nymindegab

Oplev de historiske Esehuse…

Dovns & Gulstav Klint – Sydlangeland

Dovns & Gulstav Klint…

De tidligere Hatbakker på…

Køretur gennem Vadehavet til Mandø

Køretur gennem Vadehavet til…

Med traktor eller bil…

Bjørnø Fyr

Bjørnø Fyr

På sydkysten af Bjørnø…

Traktortur til Svelmø

Traktortur til Svelmø

Gennem Ebbevej i havet…

Rudkøbing

Rudkøbing

Langelands Købstad & største…

De Sorte Fiskerhytter

De Sorte Fiskerhytter

Thurø´s varemærke De sorte…

Valdemar Slot

Valdemar Slot

Oplev Tåsinges smukke slot…

Oplev vilde Heste

Oplev vilde Heste

Find Langelands vilde heste…

Skibssætninger – Hjarnø

Skibssætninger – Hjarnø

Oplev et religiøst symbol…

Apotekerhave på Skarø

Apotekerhave på Skarø

Oplev duften i Apotekerhaven…

Majtræet på Avernakø

Majtræet på Avernakø

Pinselørdag fejrer Avernakø Majtræet…

Lægeurtehaven – Endelave

Lægeurtehaven – Endelave

Oplev flere hundrede Læge-…

Badehusene ved Marstal

Badehusene ved Marstal

Oplev Badehusene ved Marstal…

Årøs Naturlegeplads

Årøs Naturlegeplads

Oplev Naturlegepladsen på Årø…

Mennesket ved Havet

Mennesket ved Havet

Oplev Mennesket ved Havet…

Trolde jagt

Trolde jagt

Thomas Dambo´s Trolde Få…

Bliv inspireret til et Ø-besøg med Nyhedsbrevet

Kontakt

Kristina Møller
Tlf. 20924059
RundtiDanmark@RundtiDanmark.dk