En af broerne over Lillebælt
Broen fra 1935
Fakta om Den Gamle Lillebæltsbro
Den Gamle Lillebæltsbro blev indviet i 1935.
Vejen på broen hedder *Vej 161*.
Broen går fra Middelfart på Fyn til Snoghøj i Jylland, lige syd for Fredericia.
Der var mellem 2-300 mand ansat til projektet.
Det første forslag til en bro kom tilbage i 1899.

Hvor er Den Gamle Lillebæltsbro?
Vejen der kører på Den Gamle Lillebæltsbro hedder: Vej 161.
På Fyn siden går den fra Middelfart bymidte og til Snoghøj på Jyllandssiden. Snoghøj ligger lige syd for Fredericia.
Om Den Gamle Lillebæltsbro
Lillebæltsbroen – der nu også er Den gamle Lillebæltsbro. Det er en kombineret jernbane- og vejbro, som blev den første faste forbindelse mellem Jylland og Fyn. Broen blev indviet i 1935.



Fakta om Den Gamle Lillebæltsbro:
– Længde 1178 m.
– Bredde i alt 20,5 m.
– Gennemsejlingshøjde 33 m.
– Gennemsejlingsbredde 220 m.
– Der er 2 spor til tog, cykelstier og fortov.
– Brotype Gitterdragerbro
Det første forslag til en Lillebæltsbro blev fremlagt Rigsdagen i 1899.
Efter 1920 – Genforeningen blev trafikken over Fyn og til Sønderjylland større. Herefter blev der bevilget penge til at gennemføre jordbundsundersøgelser.
Efter flere forslag, blev der i 1924 vedtaget en anlægslov i Rigsdagen.
Inden påbegyndelsen var der sket endnu en vækst i biltrafikken, at det var nødvendigt at etablere både tog og kørebane. I 1927 vedtog man en 6 m. bred kørebane med fortov.
Rejsetiden
Rejsetiden med tog mellem København og Esbjerg faldt med ca. 40 % til 4 timer og 34 min.
Biler og cykler kunne køre frit over broen. Der skete en yderligere forøgelse af biltrafikken i 1950’erne, hvorefter Den Gamle Lillebæltsbro blev flaskehals. I 1961-1965 blev biltrafikken fordoblet fra 2,5 til 5 mio. køretøjer om året over Lillebæltsbroen. På de store feriedage kunne køerne være op mod 20–30 km på begge sider. Derfor blev det besluttet at endnu en Lillebæltsbro skulle bygges.
Bridgewalking
I 2015 begyndte man med at lave bridgewalking på Den gamle Lillebæltsbro. Dette kan nu foretages i sommerperioden, dog er der nogen krav som deltagerne skal overholde. Bla. alderskrav samt at man er fysisk mobil, hensigtmæssigt fodtøj og beklædning osv. Vandringen foregår ca. 20 m. over vejbanen, dvs. 60 m. over havoverfladen.
Byggeprocessen
Arbejdet på at bygge Lillebæltsbroen startede i 1930. Her byggede man 4 sænkekasser, som skulle bruges til strømpillerne kunne bygges på. Disse sænkekasse var på størrelse med en 5-6 etages boligblok.
Sænkekasserne blev søsat. Understøtningen blev fjernet, hvorpå kassen kom til at hvile på solide træslæder. Så kunne de glide på skrå planker, som var smurt ind i brun sæbe. Fordi sænkekassernes havde en enorme vægt kunne de selv glide ud i Lillebælt.
Da sænkekasserne lå i Lillebælt, skulle de vendes. Dette blev gjort ved at fylde ballast af sten og vand i dem indtil de tippede og kom til at ligge, så den tidligere bund blev loft.
Efterfølgende blev sænkekasserne sat på grund og dette blev begyndelsen til en bropille på hver sænkekasse.
Når pillen nåede en vis højde, flyttede man den til et dybere sted så man kunne bygge endnu højere. Dette blev gentaget indtil pillen var så høj, at den ville rage et par meter op over havoverfladen, når sænkekassen blev endeligt placeret.
Kassens kolossale vægt gjorde, at den sank langt ned i bundens ler. Der blev slået hul i bundpladen og leret blev gravet væk til 4 m. dybde. Udgravningen blev derefter fyldt op med beton.
I 1934 var alle strømpillerne færdige. Herefter blev gitterdrageren, der bærer vejbanen, klar til at blive monteret. Enkelte af delene vejede op til 35 ton.
Lillebæltsbroen blev stort set bygget med håndkraft, alt fra udgravning af ler under strømpillerne til samling og maling af ståloverbygningen.
Hele projektet blev sat igang af statsminister Th. Stauning, for at give arbejde til de mange arbejdsløse i 1930’erne. Der var ca. 200-300 mand beskæftiget på den.
Den gamle Lillebæltsbro har været en vigtig del af hovedvejen fra Esbjerg til København. Allerede det første år, efter broen blev indviet, kørte der 533.000 motorkøretøjer over broen.
Kilde Vejdirektoratet & Wikipedia.
- Andre oplevelser omkring Sydjylland & på Fyn
Mindepark i Padborg
– Mindeparken ved viadukten…
Bov Kro ved Padborg
– Bov Kro ved…
Globus-skulpturen i Agerskov
– Globus-skulpturen i Agerskov…
Clipsen – Rundkørselsskulptur
– Clipsen – –…
Brundtlandcenteret i Toftlund
– Brundtlandcenteret i Toftlund…
Bjolderup Kirke
– Bjolderup Kirke –…
Told- og Grænsemuseet i…
– Told- og Grænsemuseet…
Kliplev Kro
– Kliplev Kro |…
Bov Kirke
– Bov Kirke i…
Toftlund /
Toftlund / – Midt…
Padborg /
Padborg / – Danmarks…
Frøslevlejrens Museum
– Frøslevlejrens Museum –…
Frøslevlejren
– Frøslevlejren ved Padborg…
Der Butt im Griff…
– Der Butt im…
Faaborg Dyrkeren
– Faaborg Dyrkeren –…
Avernakø Kirke
– Avernakø Kirke –…
Herborg Bæk ved Videbæk
– Herborg Bæk ved…
Danmarks Halvøer
– Danmarks Halvøer –…
Brande /
Brande / – kunst,…
Purløgsmark v/ Kustrup på…
– Purløgsmark på Fyn…
Gudenåen
– Gudenåen – –…
Turbåden Dagmar på Skanderborg…
– Turbåden Dagmar på…
Skanderborg Sø
– Skanderborg Sø –…
Vestermøllebroen i Skanderborg Sø
– Vestermøllebroen ved Skanderborg…
Vestermølle
– Vestermølle – –…
Riddersalen ved Vestermøller
– Riddersalen ved Vestermøller…
Danmarks Forsorgsmuseum i Svendborg
– Danmarks Forsorgsmuseum –…
Tirpitz-stillingen
– Tirpitz-stillingen – –…
Cykelfærgen Lille Hjarnø i…
– Cykelfærgen Lille Hjarnø…
Alrø By
– Alrø By på…
Skarrildhus | Clasonsborg
– Skarrildhus | Clasonsborg…
Sondrup Strand
– Sondrup Strand –…
Quistorff Nyskov Fuglereservat
– Quistorff Nyskov Fuglereservat-…
Moesgaard Museum
– Moesgaard Museum –…
H.C. Andersens Hus
– H.C. Andersens Hus…
Odense Rådhus
– Odense Rådhus –…
Navitas
– Navitas i Aarhus…
Sankt Marie Kirke
– Sankt Marie Kirke…
Snejbjerg Kirke
– Snejbjerg Kirke ved…
Fårup Kirke
– Fårup Kirke –…
Tjæreovnene i Skarrild
– Tjæreovnene i Skarrild…
Søby Brunkulslejer
– Søby Brunkulslejer –…
Sædding Kirke
– Sædding Kirke –…
Søren Kierkegaard mindesten
– Søren Kierkegaards mindesten…
Herborg Kirke
– Herborg Kirke –…
Jyske Bank Boxen
– Jyske Bank Boxen…
MCH Arena
– MCH Arena –…
HEART – Herning Museum…
– HEART – Herning…
Carl-Henning Pedersen & Else…
– Carl-Henning Pedersen &…
Elia
– Elia – –…
Svanholm Sø
– Svanholm Sø –…
Trolden Stifinder Stig
Trolden Stifinder Stig –…
Deep Forest Art Land
– Deep Forest Art…
Kølkær Kirke
– Kølkær Kirke –…
Husodde Strand
– Husodde Strand –…
Hansted Skov
– Hansted Skov –…
Hansted Kirke
– Hansted Kirke –…
Hansted Kloster
– Hansted Kloster –…
Bygholm Sø
– Bygholm Sø ved…
Boller Slot, Slotspark og…
– Boller Slot, Slotspark…
Borris Skydeterræn
– Borris Skydeterræn –…
Borris /
Borris / – En…
Vejle Fjord
– Vejle Fjord –…
Kellers Minde Museum
– Kellers Minde Museum…
Videbæk Kirke
– Videbæk Kirke –…
Videbæk /
Videbæk / – Vestjysk…
Skjern /
Skjern / – Vestjysk…
Skjern Kirke
– Skjern Kirke –…
Tarm Kirke
– Tarm Kirke –…
Tarm /
Tarm / – En…
Brejning Lystbådehavn
– Brejning Lystbådehavn –…
Rejsby Kirke
– Rejsby Kirke –…
Sankt Clemens kirke |…
– Sankt Clemens kirke…
Søbygård på Ærø
– Søbygård – –…
Slotssøen i Nyborg
– Slotssøen i Nyborg…
Nyborg Volde
– Nyborg Volde –…
Borgmestergården Museum
– Borgmestergården Museum i…
Nordborg Slot
– Nordborg Slot –…
Brejning Strand
– Brejning Strand –…
Øsby Kirke
– Øsby Kirke –…
Emmerlev Kirke
– Emmerlev Kirke –…
Faldsled Havn
– Faldsled Havn –…
Årøsund By & Havn
– Årøsund By og…
Nyborg /
– Nyborg – –…
Den Hvide Jomfru
– Den Hvide Jomfru…
Kanonerne ved Nyborg Slot…
– Kanonerne på Dronningens…
Nyborg Slot & Fæstning
– Nyborg Slot &…
Kiplev Kirke
– Kiplev Kirke ved…
Helligåndskirken | Faaborg Kirke
– Helligåndskirken | Faaborg…
Faaborg Klokketårn
– Faaborg Klokketårn –…
Skovsgaard Gods på Langeland
– Skovsgaard Gods –…
Trinitatis Kirke i Fredericia
– Trinitatis Kirke i…
Lyø Mølle
– Lyø Mølle –…
Treenighedskirken i Esbjerg
– Treenighedskirken i Esbjerg…
Tullebølle Kirke
– Tullebølle Kirke på…
Broager Kirke
– Broager Kirke –…
Nyborg Vandtårn
– Nyborg Vandtårn –…
Vor Frue Kirke –…
– Vor Frue Kirke…
Mandø Kirke
– Mandø Kirke –…
Tønder Kristkirke
– Tønder Kristkirke –…
RundtiDanmark@RundtiDanmark.dk